door: Chris Denneboom
De waarde van een onderneming is altijd een beladen onderwerp en speelt in diverse kwesties een cruciale rol. Denk aan bedrijfsoverdrachten maar ook aan kwesties waarbij de waarde van een onderneming onderwerp van geschil is zoals echtscheiding, uitkoop tussen compagnons en fiscale kwesties. In nummers 2 en 4 van PE tijdschrift voor de bedrijfsopvolging heeft Jan Vis uitgelegd hoe de economische waarde van een onderneming berekend kan worden. De essentie is dat waarde de optelsom is van toekomstige verwachte cashflows welke contant gemaakt worden naar het waarderingsmoment door rekening te houden met tijdvoorkeur en risico. Omdat iedere persoon zijn eigen verwachtingen kan hebben over toekomstige cashflow en risico is waarde per definitie subjectief.
Dit maakt de discussie misschien iets lastiger maar het rechtvaardigt op geen enkele manier om je aan te sluiten bij een wijdverbreid credo :”waarde is wat de gek er voor geeft”.
Integendeel, er wordt veel gerekend in de economie maar het is geen exacte wetenschap. Economie is een gedragswetenschap. Op basis van de economische theorieën proberen we menselijk gedrag te verklaren om daar lering uit te trekken om zo ook een verwachting te kunnen maken over menselijke gedragingen. Bij het waarderen van een onderneming gebeurt precies hetzelfde. Op basis van economische theorieën maakt de waardeerder een prognose van de cashflow, deze wordt natuurlijk primair bepaald door de prognose van de toekomstige omzet en de onderbouwing daarvan. Deze onderbouwing is het verwachte klantengedrag wat zich zal vertalen in een omzetverwachting.